b.c. 1460, Oudewater, Neth.
d.Aug. 13, 1523, Bruges
Flemish Gerard David Locations
Netherlandish painter. He is known as the last of the Flemish Primitives. Although born in the northern Netherlands, he moved to Bruges as a young man, and most of his work expresses the impassive, unmannered, microscopically realistic approach peculiar to south Netherlandish art in the time of Jan van Eyck. David was skilled at synthesizing the art of several important south Netherlandish predecessors, adapting, for instance, the compositions of van Eyck and the technique of Hugo van der Goes. He was also influenced by Hans Memling, whose example led him to refine and polish his cruder northern Netherlandish style and to adopt the popular theme of the Virgin and Child enthroned. Related Paintings of Gerard David :. | Madonna and Child with Two Music Making Angels | The Adoration ofthe Kings | The Deposition | THe Virgin and Child with Saints and Donor | Virgin and Child with the Milk Soup | Related Artists:
pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.
Semyon Shchedrin (1745-1804) was a Russian landscape painter, the uncle and mentor of Sylvester Shchedrin.
He was born in St. Petersburg into the family of a life guard. In 1759, he entered the Academy of Arts in St. Petersburg, and in 1765 graduated with a gold medal and grants to study abroad. Shchedrin ventured to Paris, then to Rome. In Paris he studied the works of old and contemporary painters. Under the influence of Rousseau's idea that beauty exists not only in classic patterns of arts but also in everyday life and nature, Shchedrin worked much en plein-air, otherwise known as painting in outdoor environments. In Rome, however, he fell under the influence of classicism, the idea that art should reflect the works of antiquity and thus prolong their successes.
Shchedrin returned to St. Petersburg in 1776 and became a professor of landscape painting in the Academy of Arts. He was assigned to draw views of the palaces and parks of Catherine the Great, which brought into existence such works as View of the Large Pond Island in the Tsarskoselsky Gardens (1777), View of the Large Pond in the Tsarskoselsky Gardens (1777), View of the Farmyard in the Tsarskoye Selo (1777). After 1780, Shchedrin also participated in the restoration of pictures in the Hermitage, and in 1799 he headed a new class of landscape graphics.
The pinnacle of his art career came in the 1790s. The most famous of his works of the period are views of parks and palaces in Pavlovsk, Gatchina, and Petergof: The Mill and the Peel Tower at Pavlovsk (1792), View of the Gatchina Palace from the Silver Lake (1798), View of the Gatchina Palace from Long Island (1798), The Stone Bridge at Gatchina (1799-1801), View of the Kamennoostrovsky Palace through Bolshaya Nevka from the Stroganov Seashore (1803). The composition of all of his works is the same in accordance with the rules of academic classicism.
Jan Mabusec. 1478 C October 1, 1532
Flemish painter, b. Maubeuge. His real name was Jan Gossaert or Gossart. He may have studied in Bruges before joining the Antwerp guild in 1503. In 1508 he went for a year with his patron, Philip of Burgundy, to Italy, where he was strongly influenced by Italian art and ancient sculpture. He was among the first Flemish artists to represent the nude and classical mythology in a manner derived from Italy. His forms are solid and heavy, and their surfaces are rendered with smooth precision. Mabuse also executed some impressive portraits. The imperious attitude he gave to his subjects was highly popular in his time. A Donor and His Wife (Brussels), Neptune and Amphitrite (Berlin), Danaë (Munich), St. Luke Painting the Virgin (versions in Vienna and National Gall., Prague), and Jean Carondelet Adoring the Virgin (Louvre) are characteristic paintings.